HTML

A magyar helyesírás szabályai c. kötet alapján

Amit mindig is tudtál a világról, ezért nem is kellett soha megkérdezned. Képes illusztrációval.

Friss topikok

  • mk78: Jelentem a cikket! Amikor a gyerekkel valamilyen helyesírási problémára keresek rá, és ennek a nőn... (2020.10.01. 17:48) Bárcsak
  • King Freeman: Így jár aki lop más oldaláról, vagy nem hallottál még olyanról, hogy nem illik más oldaláról belin... (2011.05.29. 02:23) Meg vagyok győzve
  • Niksim: Én is csak most akadtam rá. Néha az IHM is tud hibázni! :D (2011.03.15. 09:35) Bliccel
  • Niksim: Semmi gond. Most már tudom, hogy a fia honnan örökölte a humorérzékét. :) (2011.02.28. 23:36) Magyar Dávid kedvenc magyar szavai
  • Niksim: Köszi a látogatást és a dicséretet! :) Több dizájnt végignéztem, de végül mindig ennél a puritána... (2011.02.18. 17:27) Szolgálati közlemény: végeztünk az „a” betűs szavakkal

Linkblog

127 óra (kritika)

2011.01.14. 18:39 Niksim

Danny Boyle szerencsére nem szereti a mi Tarr Bélánkat. Ejnye, ugye, de inkább hál’ Isten, így nem lesz belőle Gus Van Sant, aki a Gerryben Casey Afflecket és Matt Damont sétáltatja a sivatagban, vagy az Utolsó napokban Kurt Cobaint lófráltatja a háza körül.

Ha van internethozzáférésed, akkor elszomorít, de nem vág földhöz, hogy tavaszig kilátásba sincs némely olyan film magyar forgalmazásba kerülése, amiket Oscarra jelöltek (A félszemű, Fekete hattyú, A király beszéde és a mostani cikkcímszereplő). Tiszta udvar, rendes ház, imádok moziba járni, még a 3D-s szemüveg ellen sincs kifogásom, nyomja persze a vastagkeretes másikat, de ez mit sem von le az élményből. Terhelt pálma alatt nő az élmény. 

 

Kezdődik a film, osztott képmező, látunk néhány olyasmit, amire később kapunk magyarázatot. Jómagam a többfunkciós bicskát előszörre mobilnak nézem, mindegy is, ottmarad a polcon. Nem véletlenül látom a zsebtelót oda, az elmúlt tíz év horror- és katasztrófafilmjei alapszituációjának fontos tényezője mindig az, hogy nincs térerő. Esetünkben a James Franco játszotta főhős nem is viszi magával a készüléket. Mindenki gondoljon utána, hogy van-e olyan ismerőse mondjuk negyven alatt, akinél nincs nála folyton a mobilja. Oké, hogy a film 2003-ban játszódik, de az még bőven innen van a tíz éven.

A kézikamerája persze kartávolságra, aktívan dokumentálja is a történéseket, mi meg hol azt látjuk, amit a kisebb, hol meg azt, amit a nagyobb lencse, magáé a Boyle-filmé. Ott nem is kissé megbicsaklik a dokumentarista koncepció, amikor azt mutatja az egyik kamera, amint a másik kamerának beszél a főhős. Ez olyan, mint amikor olyan pornófilmet nézünk, ahol előttünk szólítja le a csávó az utcán a tök ismeretlen nőt, akivel majd testmélyi ismeretséget köt a felajánlott százdollárosok ellenében. Ez mind rendben is lenne, azonban az elején az illető hölgy mögül látjuk, amint megérkezik a dákókirály a verdájával. De vissza a 127 órához.

 

A mindenáron való hitelesség csúcsra járatása minimalizálja a szórakoztatási faktort. Ezt Danny Boyle is tudja. Akkor döcögni fog az út és nem lehet sasként ráröpülni az égből a biciklisre – ami olyan jól néz ki. Akkor amikor a srác a két lány előtt leveszi a kendőt és a szemüveget, nem juthat eszünkbe róla Joseph Gordon-Levitt vagy Heath Ledger – aki mindkettőt olyan jól néz ki.

Tetszik az is, hogy amikor a fickóval megtörténik, ami megtörténik, akkor, negyed óra után írják ki a filmcímet, hogy tessék, innentől datálva 127 az a 127 óra. Rögtön cáfolnám is a klasszikussá merevedett mondást, miszerint jobb félni, mint megijedni. Mondhatja persze a főszereplő, hogy ezt a sziklát a születésétől fogva reá testálta a sors, csakhogy sokkal jobb nem tudni róla addig, ami időponttól kezdve 5 napig szinte csak erről van tudomás, csak ez tölti be a gondolatvilágát.

Danny Boyle azonban nem Gus Van Sant, talán mondtam már. A tudat valami olyasmi, ami mindenkor szereti szórakoztatni magát. Ha nincs számottevő külső történés, akkor befelé kezd el kutatni. Ilyenkor kerül elő az In Bruges szőke tündére, a család, egy felfújható rajzfilmhős, a tévéshow-kba vágyó mókamiki és egyebek. Izgalmassá téve a filmet olyanok számára is, akik szeretnének eltölteni egy olyan másfél órát, ami eltér a hollywoodi táncrendtől, mégis élvezetes. Nem tévednek: ez az ő mozijuk.

Talán még túl is idealizálja azt a minden szempontból szorult helyzetet, amibe a főhős került. Ha csak magamat veszem alapul, az arcomon már két nap után látszódna a borosta. Mi több, rajtam órák múltán az idegbetegség tüneteit diagnosztizálná a mozilátogató pszichológus. Én sokat görcsölnék a napi háromszori étkezés kimaradása miatt is. És szintén e sorok írója volna az, aki nem feltétlenül kezdene el vicces önriportokat készíteni a halál torkában.

Amúgy bevallom, én bírom a hippiket. Idealisták, naivak és könnyen hülyeségnek minősíthető dolgokban hisznek, de legalább optimisták. És ez számít. Csak ez számít.

Értékelés: 7/10

Szólj hozzá!

Címkék: kritika film danny boyle james franco 127 hours 127 ora

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarszotar.blog.hu/api/trackback/id/tr352584062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása